Őslényeket is simogathatunk a pécsi állatkertben!

Forrás: PécsMa – Kóger Sára

A Pécsi Állatkert egyik legfontosabb idei célkitűzése volt, hogy a látogatás élményét kibővítsék. A 2017 szeptemberében indult Mecseki Természettudományos Élményközpont 500 millió forintból megvalósuló pályázatának köszönhetően – melyet a zoo a Dél-Pannon Múzeumokért Egyesület tagjaként a Janus Pannonius Múzeummal közösen felügyel – a látogatók nem csak az információs táblákon keresztül kaphatnak új ismeretanyagot, hanem a telefonjukon, vagy akár más, modern technikai eszközön keresztül is.

A projekt keretében két új alkalmazással bővült az állatkert repertoárja, a virtuálisvalóság-szemüveget két hónappal ezelőtt próbálhatták ki a pécsiek, melynek segítségével szó szerint körbenézhetünk például a Mecsekben élt Komloszauruszok, gigantikus vízalatti őshalak, hatalmas repülő dínók között, a pályázat második felvonásaként pedig a diákok saját androidos vagy iOS-es okostelefonjuk által lehetnek részesei a kiterjesztett valóságnak. A bemutatott eszközökkel a baranyai diákok testközelből ismerkedhetnek meg a különböző földtörténeti korok jellegzetességeivel.

– Az állatkert az ország második legkisebb zoo-ja, így sajnos nincs lehetőségünk arra, hogy hatalmas dínóparkot hozzunk létre. Mégis szerettük volna valahogy a Kárpát-medence leletanyagát modellezni és bemutatni, ezért döntöttünk úgy, hogy a modern technológiát hívjuk segítségül – mondta Siptár Dávid, az állatkert igazgatója az AR-alkalmazás pénteki bemutatóján.

Ha az állatkertet körbejárjuk, akkor tizenkét speciális jelzéssel találkozunk, amiket mindenki a saját okostelefonjára letöltött ARcheoZoo-alkalmazás segítségével olvashat be. A sikeres beolvasás után a látogató előtt megjelennek az ősállatok, melyeknek jellemzői, hogy kizárólag a Kárpát-medencében éltek évmilliókkal ezelőtt. Az állatokat körbejárhatjuk, „megsimogathatjuk”, de akár közös fényképet is készíthetünk velük.

– Nemcsak megjeleníteni akartuk ezeket az állatokat, hanem szerettünk volna egy komplex ismeretanyagot is átadni, ezért az alkalmazáshoz tartozik egy tudásbázis is. Miközben három dimenzióban szemléljük az ősállatot, bekapcsolhatjuk az audio guide hanganyagát, de az applikáció egyik menüpontjában az írott szöveget is megtaláljuk – avatott be a részletekbe Siptár Dávid.

Az ügyvezető igazgató elmondta azt is, hogy január 7-től három éven keresztül mintegy 13 ezer gyerek fog ellátogatni a pécsi állatkertbe tanórákon kívüli – ugyanakkor a nemzeti alaptantervhez kapcsolódó – élményközpontú zoopedagógiai foglalkozásra, melynek szerves része lesz a VR- és az AR-alkalmazás is.

Varga Tamás projektreferens hangsúlyozta: az AR-technológia egyre fontosabb részét képezi az oktatásnak, hiszen nem igényel komolyabb eszközanyagot; egy okostelefon és egy lefejlesztett alkalmazás segítségével hosszú távú ismeret lesz átadható. – Ez a technológia tulajdonképpen lehetővé teszi, hogy a zsebünkben hordozzunk egy kislexikont, mivel ha nem is tartózkodunk az állatkertben, az előzetesen letöltött tudástárnak köszönhetően azonnali ismeretekhez juthatunk – mondja.

Siptár Dávid kiemelte, hogy a következő év teljes egészében az oktatás jegyében fog telni, aminek köszönhetően 2019-ben közel ötezer diákot fognak vendégül látni, melyhez hasonló számú látogatót még soha nem realizált állatkert, az oktatás témakörében.